gratis nedladdning PNG-bilder :Ljus
Ljus

Ljus är elektromagnetisk strålning inom en viss del av det elektromagnetiska spektrumet. Ordet hänvisar vanligtvis till synligt ljus, som är det synliga spektrumet som är synligt för det mänskliga ögat och ansvarar för synskänslan. Synligt ljus definieras vanligtvis med våglängder i intervallet 400–700 nanometer (nm) eller 4,00? 10? 7 till 7.00? 10? 7 m, mellan infraröd (med längre våglängder) och ultraviolett (med kortare våglängder). Denna våglängd betyder ett frekvensområde på ungefär 430–750 terahertz (THz).

Den huvudsakliga ljuskällan på jorden är solen. Solljus tillhandahåller den energi som gröna växter använder för att skapa socker mestadels i form av stärkelse, som frigör energi i de levande saker som smälter dem. Denna fotosyntesprocess ger praktiskt taget all energi som används av levande saker. Historiskt sett har en annan viktig ljuskälla för människor varit eld, från antika lägereldar till moderna fotogenlampor. Med utvecklingen av elektriska ljus och kraftsystem har den elektriska belysningen effektivt ersatt eldljuset. Vissa djurarter genererar sitt eget ljus, en process som kallas bioluminescens. Brandflugor använder till exempel ljus för att hitta kompisar, och vampyrbläckfiskar använder det för att gömma sig från byten.

De synliga ljusens primära egenskaper är intensitet, utbredningsriktning, frekvens eller våglängdsspektrum och polarisering, medan dess hastighet i ett vakuum, 299,792,458 meter per sekund, är en av de grundläggande konstanterna i naturen. Synligt ljus, som alla typer av elektromagnetisk strålning (EMR), har experimentellt visat sig alltid röra sig vid denna hastighet i ett vakuum.

I fysiken avser termen ibland elektromagnetisk strålning av någon våglängd, oavsett om den är synlig eller inte. I denna mening är gammastrålar, röntgenstrålar, mikrovågor och radiovågor också ljus. Liksom alla typer av EM-strålning förökas synligt ljus som vågor. Emellertid absorberas energin som tillförs av vågorna på enstaka platser som partiklarna absorberas. EM-vågornas absorberade energi kallas en foton och representerar kvantatet av ljus. När en ljusvåg transformeras och absorberas som en foton kollapsar vågens energi direkt till en enda plats, och denna plats är där fotonen "anländer". Detta är vad som kallas vågfunktionens kollaps. Denna dubbla vågliknande och partikelliknande natur är känd som våg-partikeldualiteten. Studien av ljus, känd som optik, är ett viktigt forskningsområde inom modern fysik