gratis download PNG-billeder :Komet
Komet

En komet er et iskaldt lille solsystemlegeme, der, når man passerer tæt på solen, varmer og begynder at frigive gasser, en proces kaldet udgasning. Dette frembringer en synlig atmosfære eller koma, og nogle gange også en hale. Disse fænomener skyldes virkningerne af solstråling og solvinden, der virker på kometen. Kometkerner spænder fra et par hundrede meter til titusinder af kilometer på tværs og er sammensat af løse samlinger af is, støv og små stenede partikler. Koma kan være op til 15 gange Jordens diameter, mens halen kan strække en astronomisk enhed. Hvis det er tilstrækkeligt lyst, kan en komet ses fra Jorden uden hjælp af et teleskop og kan undersøge en bue på 30 ° (60 måner) over himlen. Kometer er blevet observeret og optaget siden oldtiden af ​​mange kulturer.

Kometer har normalt stærkt excentriske elliptiske baner, og de har en lang række orbitalperioder, der spænder fra flere år til potentielt flere millioner af år. Kometer med kort periode har sin oprindelse i Kuiper-bæltet eller dets tilhørende spredte disk, der ligger uden for Neptuns bane. Kometer i lang tid antages at stamme fra Oort-skyen, en sfærisk sky af iskolde kroppe, der strækker sig fra uden for Kuiper-bæltet til halvvejs til den nærmeste stjerne. Kometer i længere tid er i bevægelse mod solen fra Oort-skyen af ​​tyngdepunktforstyrrelser forårsaget af forbipasserende stjerner og det galaktiske tidevand. Hyperboliske kometer kan passere en gang gennem det indre solsystem før de kastes til det interstellare rum. Udseende af en komet kaldes en tilsyneladelse.

Kometer adskilles fra asteroider ved tilstedeværelsen af ​​en udvidet, gravitationsmæssigt ubunden atmosfære, der omgiver deres centrale kerne. Denne atmosfære har dele benævnt koma (den centrale del, der omgående omgiver kernen) og halen (en typisk lineær sektion bestående af støv eller gas, der blæses ud fra komaet ved solens lette tryk eller udstrømning af solvindplasma). Imidlertid har uddøde kometer, der er gået tæt på Solen mange gange, mistet næsten alle deres flygtige is og støv og kan komme til at ligne små asteroider. Asteroider menes at have en anden oprindelse end kometer, som har dannet sig inden for Jupiters bane snarere end i det ydre solsystem. Opdagelsen af ​​hovedbæltskometer og aktive centaur-mindre planeter har sløret forskellen mellem asteroider og kometer.

Fra november 2014 er der 5.253 kendte kometer, et antal, der stadig øges, når de opdages. Dette repræsenterer imidlertid kun en lille brøkdel af den samlede potentielle kometbestand, da reservoiret af kometlignende organer i det ydre solsystem (i Oort-skyen) vurderes at være en billion. Omkring en komet om året er synligt for det blotte øje, skønt mange af disse er svage og uspektakulære. Særligt lyse eksempler kaldes "store kometer". Kometer er blevet besøgt af ubemandede sonder som Det Europæiske Rumagenturs Rosetta, der blev den første nogensinde til at lande et robot rumfartøj på en komet, og NASAs Deep Impact, der sprængte et krater på Comet Tempel 1 for at studere dets indre.

På denne side kan du downloade gratis PNG-billeder: Comet PNG-billeder gratis download